Tuesday, April 24, 2012

gelandangan dalam rumah

Bergelandangan di rumah sendiri


ARIFFIN (kiri) melawat rumah Zamri yang usang di Kota Bharu semalam.


KOTA BHARU – Sekali pandang, kehidupan dua beradik di Kampung Binjai, Kubang Kerian di sini, tidak ubah seperti ‘gelandangan’ yang tinggal merempat di rumah kosong atau terbengkalai tanpa penghuni namun hakikatnya itulah rumah mereka sendiri.
Seandainya rumah sering dianggap sebagai tempat untuk berteduh dari cuaca panas dan hujan, rumah usang yang didiami Zamri Abdul Rahman, 37, dan adiknya, Ismail, 27, tidak mampu pun menghindar terik mentari dan tempias.
Dengan bumbung yang bocor di sana-sini dan sebahagian dinding terlopong kerana terpaksa dirobohkan kerana dimakan anai-anai, dua beradik itu masih tegar menghuni rumah itu walau hanya ditemani cahaya lilin bagi menggantikan cahaya lampu pada malam hari.
Zamri yang hanya bekerja sebagai buruh binaan dengan pendapatan antara RM15 hingga RM30 sehari tidak mampu untuk membaiki rumah keluarganya itu manakala adiknya pula tidak bekerja.
“Kami tinggal dalam rumah yang macam ini sejak lima tahun lalu. Ibu bapa dan lapan adik-beradik yang lain berhijrah ke Kuala Krai 10 tahun lalu kerana ibu bapa saya mendapat kerja sebagai penoreh getah di sana. Saya dan adik diajak ikut bersama tapi kami memilih untuk terus berada di rumah ini kerana sudah biasa di sini.
“Kemudian, setelah mereka berhijrah, rumah usang ini yang didiami keluarga kami sejak berpuluh-puluh tahun lalu semakin teruk keadaannya terutama apabila sebahagian dinding terpaksa dirobohkan kerana serangan anai-anai,” ceritanya kepada Kosmo! ketika ditemui di sini semalam.

No comments:

Post a Comment