Wednesday, January 25, 2012

dipatuk ular

Warga emas nyaris maut dipatuk ular tedung
Wartawan Sinar Harian
January 24, 2012
Mangsa-masih-lemah,-namun-dilaporkan-stabil-selepas-menerima-rawatan-di-HRPZ-II
KOTA BHARU - Seorang warga emas nyaris maut dipatuk ular tedung ketika sedang membasuh pinggan di dapur rumahnya di Kampung Gong Manok, Pasir Puteh di sini, Sabtu lalu.

Mangsa terbabit, Azizah Hassan, 53, berkata, ketika kejadian, jam 1.30 petang, dia hanya menyedari kakinya digigit reptilia terbabit selepas terasa sakit dan kebas.

“Apabila saya memegang kaki yang sakit, saya lihat seekor ular tedung berwarna hitam berada betul-betul di bawah sinki tempat saya membasuh pinggan.

“Saya panik lalu terus memanggil anak saya, Shaida, 19, yang ketika itu berada di ruang tamu bagi menghalau haiwan terbabit dan melalui seorang jiran, saya dapatkan bantuan untuk ke hospital bagi mendapatkan rawatan susulan,” katanya kepada Sinar Harian ketika di rawat di Hospital Raja Perempuan Zainab (HRPZ II).

Azizah berkata, akibat bisa terbabit, kakinya tidak dapat digerakkan namun mujurlah tindakan pantas anaknya membawa dia ke hospital menyelamatkan nyawanya.

“Mujur anak bertindak cepat, jika tidak mungkin bisa terbabit akan merebak ke seluruh badan, lagipun bisanya begitu kuat sehingga terasa lenguh seluruh bahagian kaki.

“Makcik menerima rawatan di Hospital Tengku Anis, Pasir Puteh kemudian dirujuk ke HRPZ II, Kota Bharu untuk rawatan susulan,” katanya.

Azizah berkata, selama seminggu dia ditahan di wad dan doktor melakukan pembedahan bagi membuang sel-sel kulit mati di bahagian kaki kanannya.

Sementara itu, Azizah turut menerima lawatan wakil Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Kelantan.

Pihak terbabit menerima maklumat pada 17 Februari lalu dan mengadakan lawatan bagi melihat keadaan mangsa.

Azizah dimaklumkan, bahawa pihak jabatan terbabit ada menyediakan ‘Tabung Bantuan Mangsa Serangan Buas’ dan dia bakal menerima pampasan berhubung kejadian itu dalam masa terdekat.

No comments:

Post a Comment