Thursday, January 26, 2012

dah masuk dalam tv masih susah

Bapa hidup dalam serba salah
Wartawan Sinar Harian
January 26, 2012
Rumah roslan
KAMPUNG PANTAI SENAK – Kedaifan keluarga Roslan Mat, 41, pernah disiarkan sebuah stesen televisyen beberapa tahun lalu, namun, keluarga ini masih hidup dalam keadaan sama tanpa sebarang bantuan.

Roslan cuma seorang awak-awak nelayan yang bekerja mengikut musim dengan pendapatan tidak menentu.

Menurutnya, musim tengkujuh begini dia hanya mengambil upah mengopek kelapa untuk menyara isteri, Aziah Mohamad, 41, dan sembilan anaknya.

“Sejak November lalu saya tidak ke laut memandangkan cuaca tidak mengizinkan. Kami dapat bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM100 sebulan, tetapi ia tidak mencukupi.

“Enam anak berada bersama saya di sini dan tiga lagi terpaksa saya serahkan kepada ibu saya, Romah Mat, 60an, yang tinggal berdekatan. Adakala kami terputus bekalan beras dan saya terpaksa meminta beras dengan ibu,” katanya.

Beliau berkata, rumah yang didiaminya itu juga dibina di atas tanah orang lain sejak lapan tahun lalu. Dia tidak mampu mengadakan rumah yang lebih selesa dengan pendapatan tidak seberapa.

Menurutnya, disebabkan rumahnya bocor, sering pakaian dan peralatan persekolahan anak-anaknya basah akibat hujan.

“Rumah kami tiada bilik, di sinilah kami tidur, makan dan anak-anak belajar. Kalau hujan kebanyakan ruang bocor dan kami terpaksa tidur berhimpit-himpit.

“Atap yang saya buat ini pun sering rosak ditimpa kelapa sebelah rumah, saya terpaksa mengutip atap yang dibuang orang di tepi sungai untuk menggantikan atap yang rosak.

“Anak-anak semakin membesar, lelaki dan perempuan. Saya tidak tahu bagaimana hendak menguruskan tempat tinggal untuk mereka sedangkan mereka perlukan ruang berasingan untuk diri masing-masing,” katanya yang sudah 30 tahun menjadi nelayan.

Justeru, beliau berharap ada pihak prihatin membantunya kali ini bagi mendapatkan sebuah kediaman lebih selesa atau sekurang-kurangnya untuk membaiki rumahnya supaya lebih selesa untuk anak-anaknya yang semakin membesar.

No comments:

Post a Comment