Thursday, January 27, 2011

Pengorbanan


Bermadu perlu pengorbanan

Oleh SHOLINA OSMAN
wanita@utusan.com.my

Penyampai radio terkenal, Salih Yaacob yang mengamalkan cara hidup berpoligami pernah menyatakan rasa bahagianya hidup bersama kesemua isteri-isterinya. - Gambar hiasan

BERMADU sering dikaitkan dengan masalah. Jadi mana-mana lelaki yang mahu menambah isteri atau wanita yang hendak menjadi isteri kedua dan seterusnya perlu sedar akan hakikat ini.

Ketua 1 Pertubuhan Tindakan Wanita Islam Malaysia (Pertiwi), Prof. Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Karim berkata, sangat kecil bilangan pasangan yang bermadu tidak ditimpa masalah.

''Banyak yang ber masalah memandangkan suami biasanya gagal untuk mengimbangi kesemua hak ke atas isteri-isteri dan anak-anak dengan penuh adil dan saksama,'' katanya.

Malah terlalu sukar bagi suami untuk menenangkan perasaan isteri yang sentiasa bergelora dan cemburu. Ia sudah menjadi lumrah bagi wanita, iaitu mereka sukar berkongsi kasih sayang seorang suami.

Sehubungan itu, katanya, disebabkan kehidupan bermadu ini begitu luar biasa keadaannya maka wanita perlu berhati-hati sebelum terlanjur berhubungan dengan suami orang.

Malah katanya, suami orang pula jangan sibuk mengejar wanita di luar sehingga terlibat dalam perkahwinan bermadu sedangkan perkahwinan pertama juga masih belum sempurna.

''Wanita pula jangan terlalu mengimpikan sebuah perkahwinan indah bagai di syurga jika lelaki yang bakal dikahwini itu suami orang,'' katanya.

Kata Nik Safiah, ini memandangkan bermadu memerlukan pengorbanan yang besar dan jika tidak yakin berdepan dengan tekanan yang bakal dihadapi maka lebih selamat mengundurkan diri.

Presiden Kelab Wanita Perak Wilayah Persekutuan dan Selangor (PLC), Siti Hendon Chik berkata, wanita yang bermadu sepatutnya tidak cuba menganggu kehidupan isteri-isteri suaminya yang lain.

''Jika saling bercakaran maka akan menambahkan lagi haru-biru dalam perkahwinan bermadu yang telah sedia diketahui memang penuh dengan onak dan duri,'' katanya.

Jelasnya, para isteri tidak perlu cemburu antara satu sama lain tetapi yakin dengan kebolehan diri sendiri untuk menambat hati suami dan sekali gus bahagia dalam perkahwinan itu.

Disebabkan tidak yakin dengan diri sendiri menjadi punca menyebabkan berlakunya perkara yang tidak diingini.

Antaranya, bertindak ganas seperti mendatangkan kecederaan atau kesakitan terhadap madu atau menggunakan ilmu hitam dengan bantuan bomoh.

Siti Hendon berkata, setiap isteri mesti yakin dengan kebolehan yang ada pada diri masing-masing.

''Kalau tidak masakan suami orang boleh terpikat dengan dia sedangkan pada masa itu telah mempunyai isteri dan kehidupan yang bahagia,'' katanya.

Dalam pada itu, katanya, isteri-isteri mesti tahu tanggungjawab masing-masing dengan dibantu serta disokong oleh suami jika berdepan dengan apa-apa masalah.

Jelasnya, lelaki yang mengamalkan poligami perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kesemua isteri termasuk membimbing mereka ke arah kebaikan.

Poligami boleh diamalkan jika suami bertindak adil dalam menyediakan semua keperluan untuk kesemua isteri dan anak-anaknya sehingga tidak ada perasaan curi

No comments:

Post a Comment