Sunday, November 7, 2010

Pengantin Baru Dah Janda


Bakti terakhir seorang suami
Laporan dan foto KHAIRULMIZAN YAHYA

KUANTAN: “Kami sangat sedih dengan pemergian arwah, apatah lagi dia baru sebulan mendirikan rumah tangga,” kata Mohd Helmi Abdul Jalil, 25, adik kepada Mohd Hazrul, 26, yang lemas di kawasan perkelahan Pasir Kubur, Sungai Lembing, di sini, tengah hari semalam.

Hazrul yang juga kakitangan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dikatakan tergelincir bersama isterinya, Nor Faridah Mamat Amin, 26, sebelum mereka dihanyutkan arus deras ketika mandi di sungai berkenaan, kira-kira jam 12 tengah hari.


Mohd Helmi berkata, mangsa bertugas di Padang Rengas, Perak namun pulang bercuti di kampung mereka di Kampung Pulau Tamu, Pekan sebelum dijadualkan pergi menghadiri kursus di Terengganu pada minggu depan.

“Malam tadi (malam semalam), arwah tetap beria-ia mengajak kami pergi berkelah di kawasan perkelahan itu walaupun sebelum ini ibu (Zaidah Abdul Aziz, 55,) menegah kerana sekarang ini musim hujan.


“Ketika kejadian, saya dan ibu mandi di kawasan air cetek manakala arwah dan isterinya mandi di kawasan lebih dalam tidak berapa jauh dari kami,” katanya ketika ditemui di pekarangan bilik mayat Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), di sini.


Katanya, dia sempat melihat mangsa bersama isterinya tenggelam dan dihanyutkan arus deras sebelum mereka dinaikkan ke tebing dengan bantuan seorang pengunjung yang menghulurkan tali pancing kepada mereka.


“Lebih menyayat hati apabila arwah dikatakan cuba menyelamatkan isterinya daripada lemas dengan mengangkatnya ke permukaan air ketika mereka berdua tenggelam dan dihanyutkan arus.


“Selepas mereka dinaikkan, kami sempat memberi bantuan pernafasan (CPR) selama kira-kira 30 minit kepada arwah, namun dia disahkan meninggal dunia ketika bantuan tiba,” katanya.


Mohd Helmi berkata, jenazah akan dibawa pulang ke Pekan untuk dikebumikan berdekatan kampung halamannya selepas bapa mereka, Abdul Jalil Hassan, 54, pulang dari Sarawak.


Sementara itu, Ketua Polis daerah, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusoff ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan mengklafikasikan kes berkenaan sebagai mati lemas.

No comments:

Post a Comment