Saturday, March 26, 2011

Dimana Norbayah



Pulanglah
Norbayah - Ibu


Mek Wok Mohamed memegang gambar anaknya, Siti Norbayah.

KOTA BHARU 25 Mac - "Pulanglah Norbayah. Mak sakit, mak rindukan kamu sangat-sangat. Mak tak marah," demikian rayu seorang warga emas, Mek Wok Mohamed, 69, ketika meminta anak bongsunya kembali ke pangkuannya selepas 13 tahun menghilangkan diri.

Mek Wok ketika ditemui di rumahnya di Kampung Puteh, Telipot di sini dalam nada sebak memberitahu, anaknya itu, Siti Norbayah Harun menghilangkan diri sejak 1998 ketika berumur 15 tahun.

Katanya, Norbayah merupakan seorang pelajar pintar apabila mendapat 7A 1B dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) 1998, tetapi terlalu ikutkan perasaan dan dia mungkin telah memilih jalan yang salah.

Jelasnya, pada waktu itu, anak bongsu daripada 10 beradik itu mempunyai ramai kawan di kalangan orang berada menyebabkan hatinya memberontak untuk menjadi seperti rakan-rakannya.

"Dia mahu duduk asrama dengan kawan-kawan yang kaya tapi saya tidak mampu tunaikan, begitu juga soal keperluan seperti pakaian dia mahu yang mahal.

"Sebab itulah dia selalu memberontak dan setiap kali ditegur oleh kakaknya dia melawan sehinggalah bertindak menghilangkan diri," katanya sebak.

Menurut Mek Wok lagi, dia bagaimanapun sudah memaafkan kesilapan anaknya itu dan setiap hari berdoa agar mereka diberi peluang berjumpa terutama memikirkan usianya yang semakin tua dan pernah dimasukkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) baru-baru ini kerana masalah kesihatan.

Jelasnya, sebelum menghilangkan diri, Siti Norbayah memberi alasan mahu keluar rumah dan mengambil ujian kemasukan ke Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment