Tuesday, August 21, 2012

terpenjara di negara asing

Bungkus gula-gula di penjara


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
PASIR PUTEH: Selepas sunyi tanpa khabar berita, gadis yang meringkuk di Penjara Guangzhou, China kerana kesalahan mengedar dadah pada 2007, Umi Azlim Mohamad Lazim, 28, kini memberi motivasi kepada penghuni baru penjara itu dan melakukan pekerjaan membungkus gula-gula.
Perkembangan terkini graduan ijazah sarjana muda Sains Biologi dari Universiti Malaysia Sabah (UMS) itu dimaklumkan ibu saudaranya, Noraini Jusoh, 44, yang menerima surat Umi Azlim di Pelabuhan Tanjung Pelepas, Johor, tiga bulan lalu.

Menurutnya, selain memaklumkan apa yang dilakukan di penjara, Umi Azlim memaklumkan rindu kepada keluarganya dan memohon maaf atas apa yang berlaku.
“Yang menyedihkan Umi Azlim turut bertanyakan sama ada kematian ibunya, Umi Slaia Ibrahim disebabkan perbuatannya, namun saya menguatkan semangatnya dengan mengatakan bahawa arwah ibunya meninggal dunia akibat barah leher,” katanya ketika ditemui di kediaman bapa Umi Azlim, Mohamad Lazim Jusoh, 55, di Kampung Tok Khamis, di sini, semalam.

Noraini berkata, anak saudaranya itu turut mengirimkan foto terbaru dan dia kelihatan kurus berbanding sebelum ditahan.

“Saya yakin Umi Azlim akan dibebaskan lebih awal kerana rekodnya baik. Jika memang rezekinya (dibebaskan) Umi Azlim juga menyatakan hasrat untuk terus berada di China selepas menceburi perusahaan berkaitan gula-gula,” katanya.
Sebelum ini, akhbar melaporkan Umi Azlim pada mulanya dijatuhi hukuman mati oleh pihak berkuasa China selepas didapati bersalah membawa masuk dadah dipercayai jenis heroin seberat 2,983 gram ke negara itu, 19 Januari 2007.

Bagaimanapun, Umi Azlim berjaya dalam rayuannya untuk mengetepikan hukuman mati itu dan ditukar kepada penjara seumur hidup. Umi Azlim dikatakan bekerja dengan sebuah syarikat yang menjual alat mengurut kaki milik seorang lelaki yang dikenali sebagai Datuk Anas di ibu negara. Ketika ditahan sebaik tiba di Lapangan Terbang Shantou, China, dadah itu ditemui tersorok dalam baju sejuk dalam bagasinya.
Sementara itu, Mohamad Lazim berkata, kini genap lima tahun Umi Azlim menyambut Aidilfitri di penjara dan yakin anaknya itu sihat.

No comments:

Post a Comment